مشخصات و کاربردهای ورق ST37 و ST52

در
دسته بندی ها: مقاله

فولادهای مورد استفاده در صنعت معمولاً با عناوین متفاوتی نام می شوند. از مهمترین فولادهای مرسوم در بازار آهن و فولاد ورق فولادی st37 و st52 می باشد و شناخت تفاوت های این دو نسبت به هم برای صنعتگران حائز اهمیت است زیرا فعالان صنعت فولاد همواره به دنبال استفاده از به کارگیری نوع مطلوب تر و به صرفه تر هستند.

ورق های فولادی با دو روش نورد گرم و نورد سرد تولید می گردند. محصولات تولید شده از نورد سرد، ورق گالوانیزه و ورق روغنی می باشند که در کانال های کولر، لوله های آب و عمدتاً جاهایی که امکان ارتباط با آب و خوردگی وجود دارد استفاده می شوند. محصولاتی که از روش نورد گرم تولید میشوند را ورق سیاه می نامند. علت این نامگذاری استفاده از دمای خیلی بالا و در نتیجه سیاه شدن ورق است. ورق های سیاه در دو نوع صنعتی و معمولی تقسیم بندی می شوند:

  • ورق سیاه صنعتی با استاندارد A شناخته می شود مانند A516. این ورق ها در صنایع خودرو سازی ، پتروشیمی ، تانکر سازی و به طور کلی در صنایع سنگین کاربرد دارند.
  • ورق سیاه معمولی که با استاندارد St شناخته می شود. St نمادی از فولادهای ساختمانی (Structural steels) و شاخصی برای اندازه گیری کیفیت ورق سیاه میباشد. این شاخص بازه عددی بین St33 تا  St60 را تشکیل میدهد. هرچه عدد کنار St بیشتر باشد ، نشان دهنده کیفیت بیشتر فولاد است.

کاربردهای ورق ST37

این نوع ورق که با نام فولاد نرمه نیز در بازار شناخته می‌شود، در دسته فولادهای کم کربن قرار می‌گیرد. کاربردهای ورق ST37 در صنعت ساختمان سازی و ساخت پروفیل ساختمانی است اما در خودروسازی، ساخت لوازم خانگی و دستگاه های صنعتی نیز کاربرد دارد. هر چه میزان کربن در مواد سازنده ورق کمتر باشد استحکام آن بیشتر می شود. از این رو ورق  St37 استحکام نسبتاً بالایی دارد. عدد بعد از حروف St بیانگر تنش نهایی فولاد بر حسب کیلوگرم بر میلیمتر مربع است یعنی تنش نهایی فولاد St37، سه هزار و هفتصد کیلوگرم بر سانتیمتر مربع می باشد. افزایش درصد کربن باعث افزایش تنش تسلیم، کاهش شکل پذیری و مشکلات در جوش پذیری می شود. از ویژگیهای مثبت ورق St37 جوش پذیری بالای آن است. فولاد St37 از اصلی ترین فولادهای غیرآلیاژی است که بیشترین کاربرد را در ساختمان سازی دارد زیرا علاوه بر داشتن وزن سبک، قابلیت تحمل فشار بالا را دارد و در ایران بیشتر از این نوع ورق استفاده می شود.

نام گذاری فولادهای ساختمانی طبق استاندارد آلمانی DIN17006 انجام شده است. این استاندارد اکنون منسوخ شده و در آلمان و کشورهای اروپایی با استاندارد EN 10027-1 DIN جایگزین شده است اما در صنعت ایران هنوز از نام های قدیمی و منسوخ شده نظیر St37 ،St44 ،St52 و St60 استفاده می شود. در استاندارد  DIN 17006 ، از اعداد ۱ تا ۳ برای رده بندی کیفیت فولاد پس از عدد مربوط به استحکام کششی فولاد استفاده می شود.

درجه بندی ST37

درجۀ 1: St37-1 نوع معمولی (برای کارهای معمولی که نوشته نمی شود.)

درجۀ 2: St37-2 نوع متوسط (برای کارهای مهم)

درجۀ 3: St37-3 نوع با کیفیت بالا (فولادی که آرام ریخته گری شده است و درجۀ خلوص بالا و خواص جوشکاری خوبی دارد.)

مزایای ورق St37

  • سبک بودن
  • خواص مکانیکی و کیفیت خوب
  • قیمت مناسب
  • جوشکاری عالی
  • شکل پذیری بسیار خوب
  • قدرت کششی و تحمل فشار زیاد

ورق سیاه

 

کاربردهای ورق St52

این ورق ها با افزودن مقایر بسیار کمی آلیاژ نظیر کروم، منگنز، مس، نیکل و … به فولاد کربن دار به دست می آیند. اضافه کردن این آلیاژها باعث ریزتر شدن ساختار بلوری آهن و در نتیجه افزایش مقاومت می شود. ورق St52 با عنوان «فولادهای پرمقامت کم آلیاژ» نیز در صنعت شناخته می شود. منگنز و سیلیسیم موجود در این محصول نقطه تسلیم و استحکام نهایی فولاد را افزایش می دهند. به عبارت دیگر باعث خاصیت مقاومت به خمش و پیچش ، تحمل وزن و خواص ارتجاعی در این فولاد می شوند. استفاده از St52 به جای St37 موجب کاهش حجم مصرفی فولاد در پروژه های عمرانی هستند و با توجه به تفاوت قیمت بسیار کم و مقاومت بیشتر در برخی موارد در ساختمان سازی به کار می روند.

طبق نحوه نامگذاری فولادهای ساختمانی تنش نهایی در فولاد St52، پنج هزار و دویست کیلوگرم بر سانتی متر مربع است. کاربردهای ورق St52 بیشتر از ساختمان سازی در زمینه صنعنی کاربرد دارد زیرا مهندسین عقیده دارند عدم استفاده مناسب از فولاد St52 ممکن است مقاومت به زلزله که از مهمترین موضوعات در ساختمان سازی به شمار می رود را کاهش دهد و فولاد St37 با انعطاف پذیری کمتر برای کارهای ساختمانی مناسب تر است.

کاربردهای ورق St52 از جمله فولادهای کم آلیاژ می‌باشد که بیشتر به صورت لوله و ورق تولید می‌شود. از آنجایی که قابلیت جوش‌پذیری بالایی دارد در نتیجه به طور گسترده در ساخت بویلرها، لوله‌های انتقال مایعات با دمای بالا، مخازن تحت فشار، ریل قطار، اسکلت پل ها و همچنین در صنعت خودروسازی مانند ساخت بدنۀ جرثقیل ها و شاسی ماشین های سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ورق St52

افزودن هر عنصر به فولاد خواصی را در آن ایجاد می کند:

  • کربن: با افزودن کربن به فولاد ، مقاومت وسختی فولاد تا حد مشخصی افزایش می یابد ، ولی فولاد شکننده و ترد و مقاومتش در مقابل بارهای دینامیکی کم میشود.
  • کروم: این عنصر در استحکام کششی، سختی و سختی پذیری، مقاومت در مقابل سایش و چقرمگی فولاد تاثیر مثبت دارد.
  • منگنز: افزودن منگنز مقاومت فولاد در مقابل ضربه و سایش را زیاد میکند و استحکام کششی فولاد را هم افزایش می دهد.
  • سیلیسیوم: افزایش این عنصر سختی پذیری را زیاد می کند و مقاومت در مقابل خوردگی و خاصیت ارتجاعی فولاد را افزایش می دهد.
  • نیکل: موجب افزایش چقرمگی، شکل پذیری و سختی فولاد می شود.
  • مس: مقاومت به خوردگی و استحکام تسلیم را افزایش می بخشد.
  • نیوبیوم: باعث افزایش استحکام و چقرمگی فولاد می شود.

 

تفاوت ها ی فولاد St37 و St52

به طور کلی ورق St52  شکل پذیری کمتری نسبت به ورق St37 دارد که علت آن میزان کربن بالا در فولاد است.

وزن مخصوص این فولادها یکسان بوده اما از لحاظ استحکام ورق های St52 به دلیل وجود عناصر آلیاژی مقاومت بیشتری دارند.

جوش پذیری فولاد St37 نیز به دلیل داشتن کربن کمتر نسبت به فولاد آلیاژی St52 بیشتر است. اما ورق St52 را می توان ورق جوش پذیری معرفی نمود. قابلیت جوش پذیری و ماشین کاری این فولاد با تغییر درصد کربن و عناصر آلیاژی قابل تغییر است که سبب استفاده زیاد این نوع از فولادها در صنعت است.

ورق St37 حدود 0.07 تا 0.14 درصد کربن، 0.17 تا 0.37 درصد سیلیسیم، حدود 0.035 درصد فسفر، 0.35 تا 0.65 درصد منگنز و در حدود 0.04 درصد گوگرد دارد و در مقابل ورق آلیاژی ST52 دارای 0.17 تا 0.2 درصد کربن و 0.3 تا 0.55 درصد سیلسیوم، حدود 0.025 درصد فسفر، 1.4 تا 1.6 درصد منگنز و در حدود 0.015 درصد گوگرد است.

استفاده از فولاد St52 موجب کاهش حجم فولاد مصرفی نسبت به فولاد St37 در ساختمان سازی است.

فولاد St52 استحکام بیشتری در برابر پیچش و خمش دارد و در مواردی که مقادیر بارگذاری روی فولاد زیاد است از آن استفاده می گردد.

 

هادیران فولاد انواع محصولات فولادی را تولید می کند که به قیمت روز آهن آلات عرضه می شود. محصولات تولیدی علاوه بر داشتن قیمت مناسب از کیفیت بالایی برخوردارند. برای خریداری این محصولات و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه شما می توانید از طریق صفحه تماس با ما با کارشناسان هادیران فولاد در ارتباط باشید.

محصولات هادیران فولاد همگی به شرط آنالیز و بدون ترک بوده و دارای تأییدیه می باشند.