بزرگترین کشورهای تولیدکننده فولاد در جهان

در
دسته بندی ها: مقاله

تولید کنندگان فولاد جهان در تولید آهن آلات با یکدیگر در رقابت هستند و رقابت آن ها به قدری شدت دارد که طی دوسال، برخی از آن ها از این رده بندی خارج شده و برخی دیگر به پیشرفت چشمگیری رسیدند. با این وجود، کشورهایی مانند ژاپن، اوکراین و چین همچنان بزرگ ترین غول های تولید کنندگان فولاد در جهان باقی ماندند. این در حالی است که کشورهای ژاپن با تولید ۱۰۷.۷ و آمریکا با تولید ۲,۹۲ میلیون تن در سال در رده­های دوم و سوم جهانی قراردارند.

چین بزرگترین کشور جهان در تولید فولاد

چین با این میزان تولید  نزدیک به 50 درصد تولید جهان را به خود اختصاص داده است. میزان تولید فولاد این کشور در 17 سال اخیر یعنی از سال 2000 تا سال 2017 شش و نیم برابر شده است. که اگر میزان تولید فولاد این کشور را ژاپن و یا ایالات متحده آمریکا مقایسه کنیم می بینیم که تولید فولاد این کشور به شکل قدرتمندی رشد کرده است.

جایگاه فولاد ایران در خاورمیانه:

با توجه به آمار موجود، در سال ۲۰۰۲، از میان کشورهای خاورمیانه ایران با تولید ۳,۷ میلیون تن و عربستان سعودی با در حال حاضر در بیش از یکصد کشور جهان محصولات فولادی تولید می­شود که از این بین، کشور ایران در سال ۲۰۰۲ میلادی با تولید ۳,۷ تن و در حال حاضر با تولید حدود ۸ میلیون تن فولاد، به عنوان بیست­و­دومین تولیدکننده این محصول در جهان و ششمین تولیدکننده بزرگ آسیا مطرح است.

تولید ۶,۳ میلیون تن فولاد خام، مهم­ترین تولیدکنندگان هستند و این درحالی است که مجموع تولید سایر کشورهای خاورمیانه درحدود ۳,۱ میلیون تن است بنابراین برای محصولات فولادی کشور میتوان یک بازار مصرف بسیار مناسب در کشورهایی مثل عراق، بحرین، افغانستان، پاکستان و حتی ترکمنستان، آذربایجان و ارمنستان پیش بینی کرد.

اشتغال­زایی صنعت فولاد 

از دیرباز یکی از جنبه‌های مهم صنایع فولادی در جهان،اشتغالزایی این صنعت بوده است به گونه‌ای که در این صنعت، نیروی کار زیادی به طور مستقیم و غیرمستقیم به کار گرفته می‌شده‌اند؛ اما بررسی‌های صورت گرفته از کاهش ۶۵ درصدی نیروی کار در صنعت فولاد جهان بین سال­های ۱۹۷۴ تا ۲۰۰۰ میلادی خبر می­دهند که علت آن را می‌توان جایگزینی تکنولوژی‌های جدید نظیر ریخته‌گری مداوم و همچنین فرآیندهای کنترل کامپیوتری در این صنعت دانست.

البته لازم به ذکر است که نیروی کار به کار گرفته شده در صنعت فولاد کشور، با کشورهای پیشرفته و صنعتی بسیار متفاوت است؛ به‌طوریکه در این کشورها برای تولید هر میلیون تن فولاد به طور مستقیم در حدود ۱۵۰۰ نفر نیروی کار لازم است ولی در ایران، برای تولید یک میلیون تن فولاد به نیروی کار مستقیمی در حدود ۴ الی ۵ هزار نفر نیاز است که در حدود ۳ برابر آمار جهانی کشورهای پیشرفته است.