نقش کلیدی صنعت فولاد در ایجاد درآمد ارزی

در
دسته بندی ها: مقاله

عدم کفایت ظرفیت تولیدی فولاد 

ظرفیت تولید داخلی فولاد ایران در سطحی است که می تواند پاسخگوی نیاز فولادی کشور باشد. اما عدم هماهنگی در جهت تامین مواد اولیه و عدم وجود نظام یکپارچه جهت بهره برداری مناسب سبب شده است که در جهت تامین فولاد مورد نیاز داخلی نیازمند واردات فولاد باشیم. به بیان دیگر باتوجه به پتانسیل داخلی جهت تولید، دستاوردی که از صنعت فولاد بدست می آید پاسخگوی تمامی نیازها نمی باشد و در این شرایط مسیر رشد در جهت دستیابی به توسعه هموار نیست.
در ادامه اشاره ای به نقش کلیدی تامین فولاد خواهیم داشت. زمانی که در زنجیره فولاد مواد اولیه به حدکافی تامین شوند، تولیدات فولادی نیز می تواند عرضه و تقاضای بازار فولاد را به سمت تعادل سوق دهند.


استهلاک ماشین آلات صنعتی


لازم به ذکر است که تجهیزات و ماشین آلاتی که در صنعت فولاد مورد استفاده قرار می گیرد نسبت به زیرساخت های صنعت فولاد در سطح بین المللی مستهلک شده و بهره وری صنعت فولاد را کاهش داده است. برای افزایش بهره وری نیازمند تامین تجهیزات به روز در این زمینه می باشیم. ماشین آلات تولید داخلی هم سطح با فناوری بین المللی نمی باشد و نیازمند واردات ماشین آلات در این زمینه می باشیم.
به بیان دیگر می توان گفت تا زمانی که زیرساخته های موجود در بخش صنعتی و اقتصادی مجهز به فناوری روز دنیا نباشد، مشکل عدم توانایی حداکثر ظرفیت تولید وجود خواهد داشت.
در اینجا می توان به نقش کلیدی شورای عالی معادن اشاره کرد که علاوه بر تمرکز بر سیاست های کلی، می توان در زمینه تجهیز ماشین آلات و ایجاد ثبات در بازار با قیمت تعادلی اقداماتی انجام دهد.
درحال حاضر بخشی از تولیدات فولادی به کشورهای هدف صادر می شود. اما پتانسیل موجود در بخش فولاد و سودآوری در زمینه ایجاد درآمد ارزی، بیان گر این است که می توان توجه بیشتری در بخش معادن در جهت تجهیز آن انجام داد تا در زمینه صادرات محصولات فولادی بتوانیم درآمدارزی بیشتری جذب نماییم.