مشخصات و کاربردهای میلگرد CK45

در
دسته بندی ها: مقاله

 

فولاد CK45 در استاندارد DIN آلمان با عنوان 1/1191 شناخته می شود . در ترکیب شیمیایی این نوع فولاد آلیاژی 0/45 درصد کربن وجود دارد و در دسته فولاد های کربنی قرار می گیرد . مقاومت در مقابل اصطکاک و ضربه و استحکام بالا از مهمترین خصوصیات فولاد CK45 بشمار می رود ، همچنین قابلیت ماشینکاری و کشش خوب این نوع فولاد ها باعث کاربرد فراوان میلگردهای CK45 در صنعت و ساخت قطعاتی از جمله میل لنگ ، چرخ دنده ، اهرم شیب دار ، ابزار های دستی ، اتصالات و اجزای ماشین آلات شده است .

محصولات فولادی در سه بخش کم کربن ، کربن متوسط و پر کربن دسته بندی می شوند . میلگرد های CK45 با برخورداری از 0/45 درصد کربن در دسته فولاد های کربن متوسط قرار می گیرند . میلگرد های CK45 با استفاده از روش ریخته گری پیوسته تولید می گردند و قابلیت انجام عملیات حرارتی و خواص مکانیکی مناسبی دارند . این آلیاژ  به علت دارا بودن کربن متوسط در ترکیب بطور کلی برای جوشکاری مناسب نمی باشد . برای جوشکاری آن از عملیات حرارتی و روش قوس فلزی با گاز ( gmaw ) استفاده می گردد . در حالت نورد عملیاتی مانند ضربه زنی ، فرزکاری ، برشکاری ، سوراخکاری و تراشکاری بخوبی روی این آلیاژها صورت می گیرد .

ترکیب شیمیایی میلگرد CK45

عنصر شیمیایی مقدار عنصر ( % )
C 0/45
Mn 0/5-0/8
Sl 0/4
Ni 0/4
Cr 0/4
Mo 0/1
P 0/035
S 0/03

 

خواص مکانیکی فولاد CK45

– دمای برگشت حین انجام کار بین 550 تا 860 درجه سانتی گراد است .

– برای خنک کاری بعد از انجام عملیات از روغن یا آب استفاده می گردد .

– دمای سختی پذیری آنها بین 830 تا 860 درجه می باشد .

– دمای آنیلینگ به میزان 650 تا 700 درجه است .

– فرآیند نرماله کردن آنها در دمای 840 تا 870 درجه است و سپس خنک کاری آرام توسط هوا صورت می پذیرد .

کاربرد و موارد مصرف میلگرد CK45 

میلگردهای CK45 در صنایع و زمینه های مختلف مانند متالورژی ، مکانیکی ، سازه های الکتریکی ، کشتی ها ، ادوات نظامی ، صنعت راه و ساختمان و پل سازی و قطعات خودرو بطور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند .

ساخت قطعات اتومبیل و موتورها نظیر بوش و میل لنگ

شافتها و غلتکهای صنعتی

ساخت ابزارهایی مانند انبردست ، مته ، پیچ و …

ساخت پمپ و توربین

ساخت بولت ها و اتصالات

چرخدنده های سبک و …

همگی از موارد کاربرد میلگرد CK45 می  باشند .

با توجه به کاربرد میلگردهای CK45 در ساخت وسایل و قطعات مهم صنعتی ، این محصولات باید از جای معتبر و مورد اعتماد خریداری شوند . همچنین قیمت محصولات یکی دیگر از فاکتورهای مهم در زمان خرید به شمار می رود . شرکت هادیران فولاد با آنالیز و آزمایشات دقیق کمیت و کیفیت محصولات تولیدی آماده ارائه میلگردهای CK45 با کیفیت بالا و قیمتی مناسب در سایزهای گوناگون بنابر درخواست مشتریان گرامی می باشد .